Domena dla Twojej strony – co warto wiedzieć zanim ją wybierzesz?

W ciągu ostatnich trzydziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym krokiem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.

Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej firmy?

Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, że jest stosowna do profilu jej działalności i terenu działania. To istotne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w internecie, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Marki o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. augustow.pl, kalisz.pl czy waw.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .es (Hiszpania), .be (Belgia) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są także rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .gov, .org, .blog.

Odpowiednio przeanalizuj także dobór nazwy głównej domeny

Znacznie więcej planowania zabierze z pewnością selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, trzeba zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfrontacji prawnych z konkurencją.